"אישה שמחליטה על עצמה"

אוריה מבורך


אני מנסה להבין איך מתפקד המשפט “אישה שמחליטה על עצמה”, בשיח המערבי שעוסק במיניות. שימו לב למשל לסערת הטוויטר שנוצרה לאחרונה סביב דבריה של העיתונאית אנטוניה-ימין. אנטוניה העבירה ביקורת על הלבוש המעט-פרובוקטיבי שבו בחרה ראש ממשלת פינלנד להצטלם. עברתי על אינסוף התגובות הנזעמות שאנטוניה קיבלה, ושמתי לב למוטיב חוזר בהרבה מהן “אישה שמחליטה על עצמה”. לדוגמא: “אני רואה פה אמירה, הגוף שלי שייך רק לי. הגיע הזמן לא להחפיץ נשים, לא לראות בהן אובייקט מיני, לא להחליט עבורן מה נכון להן ללבוש, להתנהג, לומר… אנחנו הן שמחליטות לגבי עצמנו מה נכון לנו”. או למשל: “היא אומרת שהיא תתלבש איך שהיא רוצה ומתי שהיא רוצה. היא לא מתכוונת ללכת בדרכם של אחרים, ולא תמיד לפעול לפי המצופה ממנה”.

אני מורטת את גבותיי בתסכול ובניסיון להבין: האם מדובר פה על אישה שחיה ופועלת באפגניסטן? האם האישה הזו היא בתו של שייח סעודי? האם אנחנו במאה התשע עשרה, בעידן הויקטוריאני? איך ייתכן שכיום, תמונה חשופה של אישה מצליחה עדיין להפיץ מסביבה כזה ניחוח של חתרנות ומרד, בעולם (המערבי) שבו אין דבר יותר יעיל מעירום נשי, כדי לגרוף מחיאות כפיים, עוקבים, צרכנים?

בפילוסופיה יש מונח לא רשמי, שנקרא “קלף מנצח”. פירושו: איזה טיעון אוכל לשלוף כדי להשתיק את הדיון ולצאת כשידי על העליונה. או במילים אחרות: מה נחשב למילה האחרונה שאחריה כולם שותקים ואומרים “צודקת”.

בהקשר של ביקורת על לבוש נשי חשוף, קיימים כיום מספר קלפים מנצחים, (שכדאי לשאול את עצמנו איך בדיוק הם מנצחים). והם: “אני עושה מה שטוב לי”, או “אני מגשימה את החלומות שלי”, או “אני אישה שעובדת קשה בשביל הכסף שהיא מרוויחה”. כעת נוסיף לחבורה גם את הקלף המנצח “אני אישה שמחליטה על עצמי”.

התגובות על הציוץ שלה הן מסמך סוציולוגי מרתק, אך מבחינתי גם עצוב, מייאש ומתסכל. בתמונה: אספתי עבורנו 4 סוגי תגובות, שכל אחת מהן מייצגת סוג אחר של “שיח השחרור המיני”. נסו להתאים בין התגובה לבין השיח המתאים. להזכירכם, אלו 4 הסוגים:

א שיח ההשגבה: מיניות או עירום חשוף זו חגיגה של עוצמה נשית

ב. השיח המתירני: מיניות זה דבר נמוך אבל כיף

ג. שיח האדישות: מיניות זה לא ביג דיל.

ד. שיח ההכחשה: הגוף החשוף איננו מיני, ולכן זה לא ביג לחשוף אותו.

קישור לסערת הטוויטר הנ”ל:  https://twitter.com/antonia_yamin/status/1317817609866350593?s=24&fbclid=IwAR2gzjD8vj5c6wlIyp3RNDHX4AlDNVl2gTVp33kmFDUKqv2xJmDrC52HDRE