על מה מבוסס הידע של מכון אפרכסת?
מכון אפרכסת עוסק בביקורת תרבות היומיום, בשילוב נקודת מבט יהודית, ועם דגש על תהליכים העוברים על החברה הדתית.
ביקורת תרבות היום-יום היא גישה מסוימת המורכבת מענפים רבים של ידע שהוא בעיקר אקדמי: פילוסופיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה, ואפילו ספרות. המטרה שלה היא לנסות להבין “מה עובר עלינו מבחינה תרבותית”, או במילים אחרות, להבין את משקלו של ההיבט התרבותי בחייו של האדם הפרטי, ובחייה של החברה.
התהליך הביקורתי כרוך בניסיון להאיר את אותם אלמנטים יומיומיים שנראים בנאליים ושגרתיים (מה כבר יכול להיות כל כך עמוק בטקסט על העטיפה של קופסת תבלינים, בכפתור הX המאפשר לנו לסגור חלונות קופצים, או בסלוגן של חברת פלאפון?) ולחשוף את המצב התרבותי-פילוסופי-פסיכולוגי שעומד מאחוריהם.
ביקורת זו מהווה כלי ראשון במעלה ביכולת של האדם להבין את עצמו, ובכך לעצב את חייו במו ידיו תוך התנגדות לכוחות סמויים הפועלים עליו מבלי שהוא מודע אליהם.
יחד עם זאת, גישת החשיבה הזו עדיין לא קיימת כ”משנה סדורה”. היא לא כתובה בשום מקום כשיטה מאורגנת אחת, אלא מהווה אוסף של שיטות שונות, המגיעות אלינו מהוגים שונים החולשים על ענפי ידע מגוונים. כל הוגה יוצא מנקודות הנחה שונות ומדגיש כיווני חשיבה אחרים.
בשנים האחרונות נוצרה מודעות אקדמית לקיומן של תיאוריות שונות ומגוונות החולקות מכנה משותף בכך שכולן עוסקות בביקורת תרבות היום-יום. כך נוצר המושג “התיאוריה הביקורתית”, שעניינו לאגד את כל התיאוריות הללו תחת מטריה אחת. מקובל כיום לראות את כל התאוריות הכלולות תחת “התאוריה הביקורתית”, כתאוריות פוסט-מודרניות, שעניינן לבקר את המציאות הפוסט-מודרנית.
מאחר והתיאוריה הביקורתית נסובה על חיבור של ענפי ידע שונים, ומאחר והתאוריה הזו התפתחה בקרב אינטלקטואלים ששיטת ההתנסחות שלהם מבוססת על דיאלוג עם עמיתיהם היושבים במגדל השן האקדמי, הטקסטים הנכתבים בנושאים הללו נחשבים בדרך כלל לבלתי נגישים ובלתי בהירים עבור האדם הסביר שאיננו מתמצא בתחום. בכך מתגלה האבסורד של השיח האינטלקטואלי בהקשר של התאוריה הביקורתית, שנועדה להאיר את עיניו של האדם הסביר, אך מאידך, נותרת עמומה ולא מאפשרת לו גישה לידע הזה.
לכן, מכון אפרכסת לקח על עצמו משימה ללמוד את התאוריות הללו לעומק, ליישם אותן על המציאות הקונקרטית של האדם הדתי בחברה המערבית, ולאחר מכן להפיץ את הידע הזה באופן קל, בהיר ונגיש, לכל המעוניינים בכך. בנוסף, מכון אפרכסת מנסה להפוך את התיאוריה הביקורתית עדיין לא עומדת בפני עצמה כמשנה סדורה, למעין “שיטה”. שיטה זו ניתנת ליישום במקרים שונים ומגוונים. בנוסף, מטרת המכון היא להוסיף ולהעשיר את השיטה הזו בנקודות מבט יהודיות המבוססות על ארון הספרים היהודי.
בין ההוגים המערביים שמהם אנו שואבים את הידע שלנו:
ג’ואן סקוט, ג’וליה קריסטבה, הלן סיקסו, ז’אן פרנסוא ליוטר, ז’אן בודריאר, ז’אק אלן מילר, ז’אק דרידה, ז’אק לאקאן, ז’ורז’ בטאי, זי’ל דלז ופליקס גואטרי, לואי אלתוסר, מישל דה סרטו, מישל פוקו, מרי דאגלס, עימנואל לוינס, פייר בורדיה, פרידריק ג’יימסון, פרנץ רוזנצוייג, צ’ארלס טיילור, קלוד לוי שטראוס, ועוד.