ביקורות ותגובות לספר 'מה את מבקשת'

הרב אברהם סתיו , ר”מ בישיבת מחניים
 
פורסם במוסף שבת, מקור ראשון
 
“גיא לא קנאי בכלל. הוא ראה אותי מתנשקת בסדרה ‘חשופים’ ואמר שלא עשיתי את זה מספיק טוב”. זוהי תשובתה של הדוגמנית והשחקנית יעל בר-זוהר לשאלה שנשאלה בראיון לאתר ynet על תגובתו של בעלה כלפי האופי המיני של התפקידים שהיא משחקת. אבל זה גם ציטוט אחד מתוך עשרות, אם לא מאות, ציטוטים מן התרבות הפופולרית בנושא גוף ומיניות המובאים ומנותחים בקפידה בספרה החדש של הרבנית אוריה מבורך.
רובנו לא קוראים באדיקות את מדורי היחסים והרכילות בערוצי המדיה השונים, אבל כולנו חשופים דרך-קבע לפרסומות-קופצות ולכותרות מתפרצות שעוסקות בין השאר גם בגוף ומיניות. התגובה האינסטינקטיבית של בעלי אורח-חיים והשקפת-עולם דתיים מול משפט כזה היא להפטיר משהו כמו “פריצות, גועל נפש” ולדפדף מהר הלאה. אבל בספר ‘מה את מבקשת’ קוראת לנו הרבנית מבורך לעצור רגע ולהקשיב. מהי תפיסת המיניות של גיא זוארץ ויעל בר-זוהר? מה הקשר בין חוות הדעת של גיא על הנשיקה של יעל לבין הקביעה שלה שהוא “לא קנאי”? האם יעל בר-זוהר תופסת את הנשיקה שלה כחוויה מינית? ואם כן, אילו הנחות-מוצא מסבירות את הנכונות שלה לחלוק חוויה כזו עם גברים אחרים מחוץ לנישואין?
הרב מאור קיים, ראש המכון התורני הר ברכה
 
פורסם כפוסט בפייסבוק
 
1. לספר חמישה חלקים, כל חלק מחולק לפרקים קצרים וקריאים מאד (סך הכל 96 פרקים על פני כ400 עמודים), כשמצורף גם אחרית-דבר ונספחים. נכתבו ארבע הקדמות קצרות לספר – אחת לנשים, אחת לגברים, אחת לקוראים שאינם דתיים, ואחת “לקוראת הדתית שיש לה ‘אנטי’ לנושא”. נדמה שהספר מיועד בעיקר לבנות נוער או נשים צעירות (לאורך הספר יש ‘חלונות הסבר’ שמבהירים מושגים מורכבים או/ו לא-ידועים בגיל הנעורים), במיוחד כאלו שגדלו בצורה ‘פתוחה’.
2. נושא הספר בקצרה הוגדרה על ידי המחברת (עמ’ 4): “הספר הזה עוסק בקשר שבין אהבת אמת למיניות. מתוך כך הוא עוסק בקשר בסיסי ביותר בין מיניות ללבוש, מה שמכונה ‘צניעות’. בנוסף, הוא עוסק בקשר שבין אהבה לבין שמירת המיניות לברית הנישואין, מה שמכונה שמירת ‘נגיעה’”.
הרב עזריאל אריאל, רב היישוב עטרת, יועץ נישואין ועומד בראש מרכז ‘אחווה’ למדיניות חברתית יהודית.
 
פורסם בעיתון “בשבע”
 

בשיחות עם לא מעט אנשי חינוך העוסקים בחינוך הבנות עולה תחושה של עמידה בפני שוקת שבורה בכל הנוגע ללבושן של הבנות. הנושא הפך במוסדות רבים לזירת מאבק, ובחלק מהם אף הורם דגל לבן. אל מול מבוכה זו מופץ לאחרונה ספר חדש ושמו ‘מה את מבקשת’, המהווה משב רוח מרענן בסוגיה מאתגרת זו. הספר עוסק בהרחבה ביחס הראוי למיניות בכלל ולמיניות הנשית בפרט, ומתוך כך מסביר את החשיבות שיש בלבוש צנוע ובשמירת נגיעה. ספר זה נפוץ מאוד בקרב תלמידות במדרשות, מחנכות באולפנות וקהלים נוספים, ולא במקרה. ניתן לראות בו בשורה של ממש כשהוא נוגע, בהעמקה רעיונית ופסיכולוגית כאחד, במקומות רגישים ביותר בנפשן של הבנות.

הרב עקיבא צוקרמן, רב הקיבוץ עין הנצי”ב
פורסם כפוסט בפייסבוק

הבת שלי מגרדת לפעמים את הנייר שהיא מציירת עליו עם הציפורניים. אני לא מסוגל לשמוע את זה. “שמירת נגיעה”. “צניעות”. “שמירת הברית” ועוד מילים מהמשפחה הזו, מייצרים לפעמים תחושה בלתי נסבלת. אוריה מבורך בספר החדש: “מה את מבקשת” פותחת את הנושאים הללו, עם המילים הכי “קשות” ובלי תרגום. היא מצליחה לייצר שיחה מאוד ישירה, ולנטרל את הצליל המצמרר של המילים הללו.

לא צריך להיות מורה טוב בשביל ללמד ילד לדבר. צריך פשוט לדבר איתו. לאט לאט הוא מפנים את הכללים, רבים ויחיד, זכר ונקבה, גופים וזמנים. תוך כדי טעויות מתוקות להפליא הוא מכיר את יוצאי הדופן.

אבל גם ילד שיודע לדבר נכון, לא מסוגל להסביר את כללי הדקדוק.

יש הרבה שפות שאנחנו לומדים לדבר ככה, וקשה לנו מאוד לראות אותן מלמעלה או מהצד. לשאול עליהן שאלות, להיות מודעים לכללים וליוצאי הדופן. התרבות שאנחנו חיים בה, והעולם של תורה ומצוות הם שפות כאלה. כשמדברים על זוגיות, מיניות, ויחסי גברים ונשים, שתי השפות הללו הן תאונה חזיתית במהירות שיא.

בלוג “רב צעיר”:
פורסם כפוסט בפייסבוק
נתחיל מהשורה התחתונה:
אם אתם הורים או מחנכים/ות של מתבגרים/ות – תקראו את הספר הזה, ואחר כך תנו למתבגר/ת שלכם לקרוא (אם כי הייתי עושה חלוקה בין בנים לבנות: בנות מכיתה ט ומעלה, ובנים מכיתה יא ומעלה).
אם אתם רווקים/ות – תקראו את הספר הזה.
אם אתם בכלל לא דתיים, אבל מעניין אתכם איך דתיים חושבים על נושאי מיניות – תקראו את הספר הזה.

חננאל רוס, פסיכולוג

פורסם כפוסט בפייסבוק

ההמלצה במשפט? למרות שחסר עורך קשוח, זה הספר הכי טוב שקיים כיום בניתוח המרחב המיני שבו אנו חיים.

אתחיל מהשורה התחתונה: אם אתם מחפשים להבין את השדרים המיניים שאופפים אותנו ורוצים לגבש עמדה יהודית בנוגע למיניות ולצניעות – הספר הזה הוא בשבילכם.
הרבנית אוריה מבורך הצליחה בספרה – “מה את מבקשת” – לעמוד באתגר גדול. היא שוטחת משנה סדורה בנוגע למיניות, גוף וצניעות, שנוטים להיות נושאים רגישים ומציפים. אנו חיים בעולם רווי במיניות ובשדרים הקשורים אליה, וצריכים להתמודד לא רק עם נוכחותם אלא גם עם הסתירות הרבות שקיימות ביניהם.

רחלי ויואב וינשטוק, אנשי חינוך למיניות בריאה
 

פורסם כפוסט בפייסבוק

שמירת נגיעה. כשקראנו את הספר “מה את מבקשת” ספר נפלא פותח ומחכים שכתבה אוריה מבורך, החלק שמדבר על השיחים השונים על מיניות- היה בעינינו נפלא פותח ומחכים, התענגנו על ניתוח הסוגיא במסכת יומא, חשנו קצת פספוס בדיבור של על הייצריות הגברית (על זה בע”ה בפוסט נפרד) אך היה פרק אחד, שעוסק בשמירת נגיעה, שעליו אנחנו לא יכולים לשתוק וחשים מחויבות כאנשי חינוך שעובדים עם נוער ומלווים חתנים וכלות לקראת חתונה להגיב ולומר את שעל ליבנו.

 
אוריה פלס 

 פורסם כפוסט בפייסבוק
ישנן הרצאות המרגישות כהקראה מן הכתב בטון מונוטוני ומשעמם; וישנם ספרים שקריאתם משווה תחושת שמיעת הרצאה. ספרה של אוֹריה מבורך ‘מה את מבקשת’ הוא אחד מהספרים הללו.
*ייעוד הספר*
לספר מטרה כפולה – התמודדות עם השיח הסובב אותנו בנוגע למיניות ולאהבה; והצגה וביסוס של אלטרנטיבה שאוריה ספק מבקשת שנאמץ, ספק פשוט מנכיחה ומחזקת את קיומה בחיינו כבר כעת.
למה ׳מטרה׳ ולא ׳נושא׳? מפני שהספר אינו מתיימר לאובייקטיביות או השקפה מהצד, אלא דורש מאתנו (ואף מציין זאת בסופו במפורש) להצטרף להשקפת העולם שמוצגת בו, להפנים אותה, ולהפיץ אותה.

מאור קפלן, יועצת למיניות בריאה
 פורסם כפוסט בפייסבוק
מ ז מ ן לא נהניתי ככה מספר!!
וואו
סוף סוף ספר שמזקיף לך את הגב
שמרגיש שיש תוכן חיובי ועמוק ורלוונטי בתחום של מיניות ויהדות
ספר שיודע להיות חד
גם כלפי התרבות שמסביבנו
גם כלפי החינוך הדתי כשהוא לא מדויק
הגדרות מעולות, חדשניות, פותחות את הראש
פשוט מרחיב את הלב והגוף!
לכל מי שמתעניינת בתחום. לכל מי שעוסקת בתחום. לכל מי שיש לה בת. לכל מי שיש לה בן. לכל מי שהיא אישה. בקיצור, תקנו, ותשבו על זה ברצינות. לא ספר להשאיר במדף. זה ספר לקרוא מכריכה לכריכה.
אז יש גם חסרונות, בעיניי העיצוב לא מזמין, והייתי עושה עריכה מחודשת לספר, ופרק שלם שהייתי כותבת אחרת לחלוטין
שיש פה אוצר
 
*מאור קפלן היא ראש תחום מיניות במכון באר אמונה, מרצה ומובילה תהליכים בחינוך למיניות בריאה*