מה אנחנו עושים

מכון אפרכסת

מכון אפרכסת הוקם בשנת 2014, מתוך מטרה אחת: להקנות לציבור הדתי ידע וכלים להתמודדות עם העידן הפוסט-מודרני, ועם התרבות המערבית הסובבת אותנו. אנחנו עוסקים גם במחקר ותאוריה, וגם בהנגשה של הידע שלנו לציבור הרחב, באמצעות הרצאות, סדנאות, קורסים וספרים שיוצאים מטעם המכון. 

התרבות המערבית הפוסטמודרנית נוכחת בהמון דברים שגרתיים ויומיומיים :

פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ, פריטי אופנה, פרסומות, כותרות באתרי אינטרנט פופולריים, ציוצים של “סלבס”, טקסטים על אריזות של מוצרים, ואפילו כפתור ה X שמאפשר לנו לכאורה לסנן תכנים ולהישאר בשליטה, הם כולם דברים ששייכים למציאות הפוסט-מודרנית שהיא בעלת השלכות עצומות על עולמנו כמו גם על עולמם של ילדינו, תלמידינו ותלמידותינו.

העידן הפוסטמודרני מורכב גם מרעיונות ומתופעות חברתיות, הנוגעים לשאלות של זהות, ערכים, רגשות, סוגיות של אמונה דתית ומחויבות הלכתית, תפיסות לגבי חשיבות הרגש, המראה החיצוני, השיתוף הוויזואלי והפומבי, ועוד. 

אנחנו במכון אפרכסת עובדים בגישה שמכונה “ביקורת תרבות היומיום”. גישה זו רואה בדברים היומיומיים ביותר המקיפים אותנו כלי רב ערך. הדברים היומיומיים הללו יכולים ללמד אותנו המון על אידיאולוגיות סמויות שפועלות עלינו ומחלחלות אל כולנו מבלי שנשים לב ומבלי שנוכל לבחור אם אנחנו רוצים להשתייך אליהן או לא. 

אנחנו במכון אפרכסת לא מעוניינים לקבוע באופן גורף האם העידן הפוסטמודרני הוא “רע” או לחלופין “טוב”. כפי שתראו מיד, על אף שהמכון מתמקד בביקורת, פעילותנו לא מתמצית אך ורק בקביעת עמדות ערכיות השוללות או מעניקות הכשר לתופעות מסוימות.

במקום זאת, המכון רואה בעידן הפוסטמודרני מציאות נתונה, שכל אדם חושב, בין אם הוא הורה, איש חינוך, סטודנט או תלמיד תיכון, מוכרח לעמוד על משמעויותיה לגביו.

האידיאולוגיה של מכון אפרכסת נשענת על גישה ציונית-דתית של מעורבות לכתחילית בחברה הישראלית על כל רבדיה. על פי גישה זו, על מנת לחיות, לצמוח, להיות מאושרים ולפעול בעולם, ביחד עם שמירה על זהות דתית-תורנית-ערכית חזקה ומבוררת, עלינו להתמצא באוקיינוס הפוסט-מודרני השוטף כיום את העולם המערבי. פעמים רבות אנחנו צריכים גם “להיכנס למים” ולא להסתגר מפניהם באופן גורף. יחד עם זאת, מוטלת עלינו המשימה ללמוד לשחות, כך שבמקרים הנדרשים, (ויש לא מעט כאלו), נדע לשחות כנגד הזרם, ולאו דווקא להיסחף אחריו.

התרבות הפוסט-מודרנית
טוב או רע?

מהו החידוש שלנו?

כולכם מכירים בוודאי את צמד המילים “תרבות המערב”. ההתמודדות עם “תרבות המערב” נמצאת כבר שנים רבות במוקד הדאגה החינוכית של הורים, אנשי חינוך ונוער חושב. מזה זמן רב שאנשים מסורים, מחוברים למציאות, ובעלי מבט מורכב ורגיש, עמלים על הטמעת חוש ביקורת, שמטרתו לאפשר מפגש סלקטיבי וראוי עם המציאות העכשווית. ניתן לומר שכבר עשרות שנים קיים “שיח התמודדות” שכזה, ואנו במכון אפרכסת מעוניינים לשכלל אותו. [לעיון במאמר המפרט באופן נרחב את השיטה שלנו, ואת ההבדלים המרכזיים בינה לבין הגישות הקיימות כיום, לחצו כאן]

בד בבד עם הערכה גדולה למאמצים הקיימים, אנו במכון אפרכסת, מוצאים את “שיח ההתמודדות” הקיים, ככזה שנותר לרוב במקום גולמי ולא מפותח, ועל כן הוא לא בהכרח יעיל. מסתבר שההתמודדות של החברה הדתית עם הקונפליקטים הנ”ל, נעשית בדרך כלל בכלים אינטואיטיביים, “מהבטן”, ללא רקע מתאים, ומבלי להידרש לשיטה ולמשנה סדורה. בהיעדר הכשרה ולמידה נכונה של הנושא, גם כל הכוונות הטובות שבעולם, וגם האמונה האמתית שלנו בצדקת דרכנו, לא תמיד מועילות, ואולי אפילו להיפך: גם כאשר התמודדות החינוכית נעשית בידי אנשי אשכולות מעולים ורגישים, היא עדיין, לפעמים, עלולה חלילה להסב נזקים יותר מאשר להוביל לתיקון עולם. [לעיון במאמר קצר המפרט את הנזקים שעשויה לגרום הגישה האינטואיטיבית, לחצו כאן]

בהיבט הביקורתי שלו,  מכון אפרכסת רואה את עצמו כחלק מתנועה של התנגדות ושל שחרור. התנגדות לאותם אלמנטים שליליים הטמונים עמוק בתוך התרבות המערבית היומיומית שכולנו חלק ממנה ברמה זו או אחרת. שחרור מאחיזתם של כוחות אידיאולוגיים סמויים הפועלים עלינו מבלי שאנו נותנים עליהם את הדעת, מאחר ואין לנו את הידע המתאים המאפשר לנו לנטרל אותם.

היות ונקודת המוצא שלנו היא דתית-יהודית, אנו מוצאים באדם היהודי דתי (ולמעשה, בחברה הציונית-דתית כולה), פוטנציאל עצום לפיתוח התנגדות אפקטיבית. עצם עובדת היותנו יהודים-דתיים, ממקמת אותנו באופן טבעי בעמדה שפעמים רבות מהווה “אנטי-תזה” למה שמכונה “תרבות המערב”, על אף היותנו חלק מתרבות זו, ועל אף הרכיבים הטובים והמיטיבים שאנו מאמצים מתוכה.

לכן, אנחנו סבורים שדווקא המגזר הציוני-דתי, הפועל מתוך ערכי הסולידריות החברתית ואהבת ישראל, ורואה עצמו כחלק מהחברה הישראלית הכללית שלא מתוך תודעה מתבדלת, הוא זה שמוטלת עליו המשימה, (והוא זה שאף מצויד מלכתחילה בכלים הגותיים ומעשיים יעילים במיוחד), לעמוד בחוד החנית של תנועת ההתנגדות לאותם היבטים שליליים והרסניים בתרבות העכשווית.

מהי הבשורה שבפינו?

מהם הנושאים
שאנו עוסקים בהם?

אתם מוזמנים לעיין בעמוד “סדנאות והרצאות” בכדי להכיר את הנושאים שאנו עוסקים בהם. נשמח להגיע לכל מקום בארץ למטרת הרצאה או סדנא, או לחלופין, לרקום יחד אתכם יום עיון מיוחד ומותאם עבור הקהל והמטרות שלכם.

כמו כן, אתן מוזמנים להירשם לניוזלטר שלנו, ולקבל אחת לחודש עדכונים על פעילויות המכון.

אפרכסת היא החלק החיצוני בצד האוזן, הבולט מהראש. האפרכסת מיועד למיקוד ולקליטת צלילים. מבנה האפרכסת גורם לשינוי בחלק מתדרי הקול המגיעים לאוזן, כתוצאה מזווית הופעתם, ועל ידי כך מתאפשר זיהוי מדויק יותר של הכיוון שממנו מגיע הקול. כיום מקובל לומר שהאפרכסת איננה חיונית בתהליך השמיעה. היא שם כדי לדייק עבורנו את מה שהיינו יכולים לשמוע ולקלוט גם ללא אפרכסת.
(אפרכסת האוזן, הגדרה מילונית).

מכון אפרכסת נמצא כאן כדי לאפשר לנו לעצור לרגע, להתבונן ולדייק את מה שאנחנו קולטים מתוך התרבות היומיומית שסובבת אותנו בכל רגע ורגע. בדיוק כמו האפרכסת שמהווה חלק מהאוזן הביולוגית שלנו, מכון אפרכסת הוא הכלי שבאמצעותו ניתן לזהות את הכיוון של התדרים התרבותיים שמגיעים אלינו. כאמור, “האוזן מסוגלת לשמוע גם ללא אפרכסת”. ניתן להישאר פאסיביים בתהליך הקליטה של הרעיונות, המסרים והחוויות שאנחנו סופגים לתוכנו כל הזמן. אך הפאסיביות הזו היא בעוכרינו. הגיע הזמן להבין את עצמנו בתוך התרבות המערבית, שהיא למעשה ביטוי של “המצב הפוסט מודרני”.

למה "אפרכסת"?
מה פשר השם שבחרנו בו?

"עשה אוזניך כאפרכסת
וקנה לך לב מבין"

“עשה אוזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין” (מסכת חגיגה, ג, ב). חז”ל תובעים מאתנו להפוך את האוזן שלנו לאפרכסת: לא להישאר במישור הפאסיבי של הקליטה, אלא להשתמש באפרכסת, שהיא מה שמעניקה לנו את ההבנה, את הלב המבין. זהו תהליך דינאמי ומשתנה, שאיננו מסתיים לעולם. גם האפרכסת הביולוגית מורכבת מסחוס הממשיך לגדול באטיות במשך החיים, כך שהיא למעשה לעולם לא מתקבעת על גודל קבוע. התרבות הסובבת אותנו, לעולם לא קופאת במקום. היא משתנה ומשנה את העולם שלנו. אנו במכון אפרכסת מאמינים שהאפרכסת שלנו, כלומר- היכולת שלנו להתבונן בעולמנו ולהבין אותו בבחינת “לב מבין”, נתונה לתהליך תמידי של שינוי והתפתחות. אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לתהליך הזה.

הרצאות וסדנאות
מאמרים וטורי דעה
+
חברים במכון