כשהאשמת הקורבן פוגשת שיח פוריטני

אוריה מבורך

 

“אני לא יודעת מה העלית שגרם לבחורים לשלוח לך הודעות כאלה, אבל אי אפשר להעלות כל דבר. את לא אמורה להשתנות בשביל אף גבר, אבל האישה קיבלה את מצוות הצניעות, בדיוק כדי לא להגיע למקומות האלה”.

“אישה כן אמורה להחביא את עצמה. אישה אמורה להיות צנועה כדי לא לגרום לגבר להיכשל בה”.

“אני אומרת לך דוגרי בלי שום התנצלות כי אני לא אוהבת ללכת סחור סחור על מנת להגיע לנקודה, אבל ברגע שאת מאפשרת את זה את מביאה את הצרות עלייך ובאיזשהו מקום זו בעיה שלך!”

“אנחנו צריכות לכבד את היצרים שלהם כי אלוקים ברא להם אותם בשביל שיעשו לנו הנשים טוב בזמננו… אל תסתכלי על זה בתור משהו רע, אלא בתור משהו שאת יכולה לעזור לו ולמנוע ממנו.”

המשפטים הללו, יחד עם משפטים רבים נוספים ברוח דומה, נכתבו בשבוע האחרון על ידי נשים ונערות דתיות, ונשלחו באופן פרטי לצעירה דתיה בת 20, בשם תגל אלכסנברג.

תגל היא צעירה דתית בת 20 מירוחם, שמנהלת עמוד אינסטגרם פופולרי ואהוב מאוד על נערות דתיות. למרות שרבים מכירים אותה בתור “דוגמנית דתיה”, (תגל מתפרנסת מהפקות אופנה דתיות, שעבורן היא מדגמנת בלבוש צנוע מאוד), היא הרבה יותר מזה: בעמוד שלה ניתן למצוא סרטוני ביוטי שבהם היא מדגימה על עצמה טיפים של איפור, לצד חיזוקים באמונה, כמו גם סרטונים חשופים מאוד מבחינה רגשית, שבהם היא מספרת על ההתמודדויות שלה עם חרדה ודיכאון שמלווים אותה בשנים האחרונות.

כשתגל מספרת על הדיכאון שלה, היא חושפת את הפגיעות שלה, לא רק רגשית, אלא גם חיצונית. אין לה בעיה להעלות סרטון שבו היא בוכה ונטולת איפור, והמסר תמיד יהיה מעצים, מלא תקווה ואמונה בהשם יתברך. תגל נגישה מאוד לעוקבות שלה, היא כותבת בפשטות, בענווה, ובכנות ממיסת לב, ולא פלא שאלפי נערות דתיות רואות בה קרן אור עבורן.

הבעיה היא, שלתגל יש פנים יפות. ומסתבר שכיום זה נתון שמייצר בעיה חמורה.

מצד אחד, היא מקבלת לא מעט הודעות מבחורים רעילים שמשתייכים לשיח המתירני ונוקטים כלפיה בהטרדה מינית מילולית. ומן הצד השני, היא מקבלת את השיח הפוריטני, שנשלח אליה בפרטי דווקא על ידי נשים ונערות, רובן אוהבות אותה ומעוניינות בטובתה, ואין ספק שכל רצונן וכוונתן לשם שמים.

תגל, שכאמור מצטלמת אך ורק בצניעות, ואיננה מוכנה להתנצל על אהבתה ליופי וטיפוח, מקבלת מסר קבוע, משני צידי המתרס. גם הגברים המטרידים, וגם הנשים והנערות הדתיות המכוונות לשם שמים, מסכימים על המסר הזה: הפנים היפות שלך הן מכשול. תסתירי אותן. תחסמי את האינסטגרם שלך, או לכל הפחות תפתחי אותו לנשים בלבד, כך שיהיה חשבון פרטי ולא ציבורי.

ותגל לא נשארת חייבת. למטרידים היא עונה בתקיפות ואסרטיביות ראויות לציון. ולנשים והנערות היא עונה בנועם ובעדינות. לא, היא לא מתכוונת להסתיר את הפנים שלה. לא, צניעות זה לא להסתיר את היופי שלך. לא, גברים הם לא זאבים כברירת מחדל.

וכך, בלי שבכלל בחרה במשימה הזו, תגל נלחמת באופן יום יומי את המלחמה של כולנו.

כשכתבתי את “מה את מבקשת: ספר על אהבה וגוף”, ויצאתי בו בביקורת חריפה על השיח הדתי הפוריטני, שמעתי לא מעט תגובות שלא מאמינות שהשיח הזה בכלל קיים. “מי בכלל חושב ככה?” הוא משפט שאני מרבה לשמוע מאנשים דתיים שחיים בבועה החביבה שבין רעננה לירושלים.

גם אני חיה באותה בועה נפלאה שבגוש עציון, ולכל חבריי לסרט אני רוצה לומר: בואו נתעורר. בשנת התשפ”ב זה עדיין מובן מאליו להרבה מאוד אנשים דתיים, ש”אישה יפה היא אישה לא צנועה, וכשיופיה גורר הטרדות מיניות, אין לה להאשים אלא את עצמה.”

אבל לא רק לקטר באתי. אני שותפה למאבק של תגל, ואני משתדלת להפיץ היכן שאני רק יכולה את בשורת השיח היהודי הבריא. קודם כל באמצעות הספר שזכיתי להוציא, אבל גם בהרצאות, שיחות אישיות, מאמרים, ואפילו בכתיבת תשובות לשאלות שנשאלות באתר הדתי “חברים מקשיבים”. זו השליחות שלי ואני לא מתכוונת לעצור, עד שהשיח היהודי הבריא יחלחל לכל הפינות, שבהן אם רק נחפש, נגלה נערה צעירה שאמרו לה להישאר שם כי אחרת זה לא צנוע.