מכון אפרכסת – הקשבה ביקורתית למציאות העכשווית





כיצד הפרסומות משפיעות עלינו כל כך?

ג כיצד הפרסומות משפיעות עלינו כל כך

לאחרונה נכנסו לשוק מניפולציות חדשות ומתוחכמות, שרובנו לא מזהים. ניתוח השיטות השיווקיות מסוגל ללמד אותנו הרבה על העולם שבו אנו חיים , ולאפשר לנו להתנגד. 

רובנו כיום מזדהים עם עמדה בסיסית של "פיכחון" ביחס לפרסומות: תם העידן שבו הקהל הלך שבי אחר פרסומות באופן תמים, מבלי להכיר בעובדה שהן עורכות עליו מניפולציה. כולנו מכירים בכך שהפרסומות נוצרות מתוך מניעים כלכליים שאינן "טהורים", ולכן קשה כיום למצוא מישהו שמקבל את המסרים השיווקיים ומאמין להם באופן שהוא נעדר חוש ביקורת.

למרות שהכרה בעובדה הזו היא הכרחית, אנו במכון אפרכסת מוכיחים שכיום היא לחלוטין לא מספיקה: כיום, עצם הידיעה שפרסומות אינן "טהורות" בכוונותיהן, לא מאפשרת לנו להתייצב מולן באופן עצמאי.

מדוע?

משום שהביקורת הרווחת כיום בנוגע לפרסומות, פשוט מפספסת את הנקודה.

אם נתבונן בביקורת הרווחת כיום, נגלה בתוכה שני טיעונים עיקריים:

האחד-  אשליית מוּשלמוּת: "פרסומות מוכרות לנו אשליה, ומבטיחות הבטחה שהמוצר איננו יכול לקיים; כביכול אם רק נשתמש במשחת השיניים הזאת, יהיה לנו חיוך מושלם כמו של הדוגמנית".

השני – ייצוגים וסטריאוטיפים: "הבעיה המרכזית בפרסומות היא האופן שבו הן משתמשות בסטריאוטיפים רדודים בכדי לייצג לנו את המציאות: נשים הן תמיד יפות, גברים הם תמיד חזקים, מזרחיים תמיד אוהבים חומוס, ואנשים בעלי מוגבלויות בכלל לא קיימים."

אנו במכון אפרכסת סוברים ששני הטיעונים הללו לוקים בחסר: הטיעון הראשון הוא למעשה טעות קריטית בהבנת המניפולציה של פרסומות. [למעוניינים להרחיב, עיינו בדוגמא המובאת במאמר העוסק בהצגת השיטה שלנו]. הטיעון השני, על אף שהוא נכון, מהווה למעשה רק רכיב קטן ולא מאוד משמעותי במניפולציה השיווקית. ההתמקדות בו מפספסת רבדים נוספים סמויים וחזקים יותר, המאפשרים לפרסומת לעצב את עולמנו הפנימי באופן מעוות.

אנו במכון אפרכסת סוברים שהגיע הזמן להפסיק להתגונן מפני מניפולציה שכלל לא הופעלה עלינו, ולהתחיל לפרק את הנשק האמתי, שככל הנראה נותר סמוי מעינינו.

להרצאה שלנו שתי מטרות:

א. התייחסות אל הפרסומות כאל כלי "מעצב תודעה": בשלב הזה ההרצאה תעסוק בחשיפת המניפולציות הסמויות, המתוחכמות והחדשות ביותר, מתוך הבנה שמודעות מאפשרת התנגדות.

ב. התייחסות אל פרסומות כאל כלי "מייצג תודעה": בשלב הזה ההרצאה תתייחס אל הפרסומות כאל אובייקט תרבותי מרתק, שביכולתו ללמד אותנו רבות על המאפיינים של התרבות העכשווית. עמידה על מאפיינים אלו , תוך שימוש בפרסומות ככלי עזר ללימוד, מסייעת לכל אחד מאיתנו לרכוש התמצאות באוקיינוס הפוסטמודרני השוטף אותנו כיום.

להזמנת הרצאה זו, לשאלות או רעיונות,

אתם מוזמנים בשמחה ליצור איתנו קשר.

 

 

SHARE :